شیوع کرونا چه تاثیری بر کسب و کارهای ایرانی دارد؟

شیوع کرونا چه تاثیری بر کسب و کارهای ایرانی دارد؟

به وضوح، هر کسب و کاری با زنجیره  گسترده ای از عوامل محیطی و بیرونی نظیر تامین کنندگان، مشتریان ، دولت  در ارتباط  و تاثیرپذیری است و تاثیر کرونا بر هر یک ازاین عوامل و در نهایت بر کسب و کار می تواند چالش برانگیز باشد.

ظاهرا، کرونا، عاملی بیرونی  با تاثیر کوتاه مدت بر کسب و کارهاست ولی با نگاهی عمیق تر به گستردگی جهانی آن، نمی توان تاثیری کوتاه مدت را انتظار داشت که تغییرات حین و بعد کرونا، نوعی جهش ژنتیکی در بازارها باشد که می تواند بقا یا نابودی کسب وکارها را تعیین کند.

شرکت ها برای پیشگیری از زیان های ناشی از کرونا، به راه حل های خلاقانه برای رفع چالشهای مدیریت زنجیره تامین ، فروش و بازاریابی ، فرایندهای کاری و … نیاز دارند تا تهدیدهای مربوط به کرونا را به فرصتی عظیم جهت حضور در بازار رقابتی تبدیل نمایند.

تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کارهای آنلاین (منبع : https://peivast.com/)

نمودار زیر شیوع کرونا را درکسب وکارهای آنلاین حوزه های مختلف نمایش می دهد.

صنعت خدمات گردشگری آنلاین، تجربه های تلخ کاهش فروش و تعدیل نیرو

می توان تاثیر ویروس کرونا را در کسب و کارهای آنلاین صنعت گردشگری لمس کرد.استارت آپ های “علی بابا” و “فلایتو” به ترتیب ۷۵% و ۸۰% کاهش در میزان کل فروش داشتند و متاسفانه در این صنعت با تعدیل نیرو در دو شرکت “علی بابا” و “الی گشت” مواجه شدیم.

اسنپ تریپ کاهش ۱۰۰% رزرو هتل ها و کاهش ۶۵% خرید پروازها به دلیل ممنوعیت سفرها را خبرداد.

هم چنین به گزارش آقای محمد اخلاقی، مدیرکل دفتر مدیریت کیفیت و امور مشتریان شرکت پست،عملکرد ضعیف پست ناشی از لغو ۷۰% پروازها و ۱۰۰% قطارها بوده است که متعاقبا این اختلال در ارسال مراسلات ، تاثیر منفی بر کسب وکارهای مختلف داشته است.

تاثیر بر پلتفرم های اطلاع رسانی خدمات تفریحی و فرهنگی

لغو شدن رویدادها ،میزان فروش پلتفرم های زیر را کاهش داد:

استارت اپ حوزه فعالیت درصد کاهش
تیکت فروش بلیط تئاتر و کنسرت ۱۰۰%
تخفیفان برگزاری رویداد ۷۵%
نت برگ تخفیف ۸۰%
ایوند خرید گروهی و تخفیف ۸۰%

تاثیر ویروس کرونا بر پلتفرم های آنلاین

قرنطینه و کاهش رفت و آمد سبب کاهش ۷۰درصدی سفرهای  اسنپ و تاثیر منفی بر درآمد رانندگان شده است.اما الوپیک  از افزایش ۵درصدی تعداد مراسلات خود خبر داد که می توان دلیل این افزایش را به افزایش تقاضای فصلی ارتباط داد.

تاثیر کرونا بر بازی های اینترنتی

در بازه زمانی تعطیلات نوروزی سال ۹۹، رکورد ۲۲ میلیون نصب یا آپدیت بازی های پلتفرم بازار ثبت شد که رشد ۷۲درصدی را نسبت به میانگین هفتگی نشان می دهد.

رشد تماشای آنلاین فیلم و سریال

قرنطینه و ممنوعیت سفرهای نوروزی و  ماندن اعضای خانواده ها در منازل سبب شد که یکی از سرگرمی های مهم ایرانی ها در دوران تسری بیماری کرونا تماشای فیلم و سریال ها باشد.رشد ۴۵ درصدی میزان بارگذاری و ۲۵ درصدی تماشای ویدیو در آپارات مشهود بوده است.به علاوه با کمپین های رایگان تماشای آنلاین انیمیشن ها در “فیلیمو” و رغبت بالای این ژانر سرگرمی در ایران ، رشد ۷۴% محتوای کارتونی ثبت گردید.به علاوه بنا به گزارش منتشر شده از طرف پلتفرم “فیلیمو” میزان تماشای آنلاین محتوای ویدئویی این کسب وکار آنلاین ۶۵% افزایش داشته است

رشد خیره کننده برگزاری رویداد و کلاس آنلاین

در دوره قرنطینه که فرصت خوبی برای در خانه ماندن و دوره دیدن و افزایش مهارت های همه سنین به خصوص جوانان دورکار فراهم شد، افزایش ۴۰۰ درصددی فروش روزانه “ایسمینار” چشمگیر بود.هم چنین گزارش شد که کسب و کار آنلاین “ایسمینار”  در یک هفته ۶ هزار کاربر جدید جذب کرده است.

تاثیر کرونا بر فین تک و اپلیکیشن های مالی

اپلیکیشن های مالی و فین تک به دلیل بهره مندی از مبنای دانشی بالا و تکنولوژی های نوین ، می توانند از تهدید کرونا به عنوان فرصتی برای پیشروی در اهداف مدنظر حوزه مالی خود استفاده کنند. البته تاثیرپذیری در این حوزه در سراسر جهان یکسان نیست.به عنوان مثال، به نقل از خبرگزاری پیوست، شیوع ویروس کرونا موجب افزایش ۷۲ درصدی تعداد کاربران فین تک شده است در حالی که بسیاری از بخش های اقتصاد جهانی در معرض رکود قرار دارند.این مساله، نشان دهنده انطباق افراد با تعطیلی کسب و کارها و شرایط اجتماعی ناشی از اپیدمی کروناست.

تاثیر کرونا بر تراکنش های شاپرک

براساس گزارش منتشره از شاپرک، میزان ۱٫۳% کاهش در تراکنش های اسفند ۹۸ نسبت به سال قبل سابقه نداشته است.

افراد برای رعایت بهداشت و کاهش ریسک ابتلا، از کارت های بانکی و پرداخت های آنلاین باری خریدهای خود استفاده می کردند که کاهش تراکنش های شاپرکی حاکی از کاهش میزان خرید افراد بوده است.

تاثیر کرونا بر خرید آنلاین بیمه

با شدت گرفتن تشری کرونا ،در راستای کاهش مراجعات افراد به شرکت های بیمه و نمایندگی ها و پیشگیری از انتقال ویروس کووید ۱۹،بیمه مرکزی تصویب نمود که مالکان اتومبیلی که تاریخ انقضای بیمه شخص ثالث شان از ۱۵ اسفند الی ۱۵ اردی بهشت ۹۹ باشد ، نیازی به ارجاع حضوری به شرکت های بیمه ندارند و می توانند با  مراجعه به  سامانه های آنلاین خرید بیمه نظیر بیمه دات کام، بیمه نامه خود را تمدید نمایند.در راستای مشتری مداری و تسهیل فرایندهای بیمه ای  ، تیم پشتیبانی سامانه آنلاین استعلام ، مقایسه و خرید آنلاین بیمه دات کام ،به صورت ۲۴  ساعته در ۷ روز هفته سامانه خرید به ارائه خدمات بیمه ای پرداختند.

جمع بندی :
۱) حوزه های مربوط به خدمات پزشکی ، بیشترین تاثیر را از بیماری کرونا گرفتند که جا دارد از تلاش های شبانه روزی مدافعان سلامت نظیر کادر پزشکی و پرستاران سپاسگزاری ویژه ای داشته باشیم.


۲) تاکسی های اینترنتی و شبکه های فروش اینترنتی ، بیشترین تاثیر منفی را از این وضعیت پذیرفتند.


۳) کسب و کارهای آفلاین دربرخی صنایع به صورت تعطیل درآمده و خدمات خود را با محدودیت فراوان ارائه می کنند.


۴) استارت آپ ها با تاثیرپذیری منفی از شیوع کرونا، کاهش مشتریان و کاهش درآمدهای ناشی از آن را بیشترین عامل تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کار خود می دانند.


۵) شرکت های فعال در حوزه پزشکی بیشتر از سایر حوزه ها اعلام کرده اند که یا کاهش درآمد نداشته اند یا کاهش درآمد ناچیزی داشته اند.از طرف دیگر، شرکت های فعال در حوزه نرم افزار بیشتر از سایر حوزه ها کاهش درآمد را داشته اند.


۶) شرکت های فعال در حوزه نرم افزار ، اگرچه عموما با عدم حضور نیروی کار در محل دچار شکست نمی شوند اما بیشترین تاثیر منفی را از اختلال در دسترسی به زنجیره ارزش شامل خدمت دهندگان، پیمانکاران و … قرار گرفته اند


۷) ۱۸% شرکت ها مجبور به تعدیل نیروی کار خود شدند و بیشترین تعدیل نیرو در حوزه نرم افزار بوده است


۸) شرکت های فعال در حوزه پزشکی بیش از سایر حوزه ها اعلام کرده اند که یا کاهش درآمد نداشته اند یا کاهش درآمد ناچیزی داشته اند.از طرف دیگر،شرکت های فعال در حوزه نرم افزار بیشتر از سایر حوزه ها کاهش درآمد داشته اند.


۹) از ۹۴ شرکت ، ۵۸ شرکت ادعا کرده اند که در صورت تداوم شرایط موجود، کسب و کارشان در کمتر از سه ماه به طور کامل تعطیل خواهد شد.۶ شرکت دیگر بین ۳ تا ۶ ماه تاب می آورند و ۳۰ شرکت نیز ادعا کرده اند که ما منابع موجود تنها تا پایان سال می توانند به فعالیت در کسب و کار ادامه دهند.


۱۰) ۴۳ درصد شرکت هایی که کمتر از سه ماه منابع برای ادامه کسب و کار خود دارند ،در حوزه نرم افزار فعالیت دارند.


۱۱) هزینه های زیر در ماه های آتی بیشترین تعهد (فشار) را برای شرکت ها در پی خواهند داشت:

الف ) حقوق و دستمزد

ب)بیمه

ج) اجاره بها

د) مالیات

ه) بازپرداخت وام ها

و)هزینه های بازطراحی ساختارها و فرایندها برای تداوم فعالیت کسب و کار در شرایط جدید

ز) تعهد به انجام یا اتمام قراردادهای با سازمان های دولتی یا حاکمیتی.

./پایان خبر
لطفا متن دیدگاه را وارد نمایید.
لطفا نام را وارد نمایید.